به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، محمدرضا نعمت زاده در نشست شورای مشورتی که اختصاص به صنعت خودرو داشت، اظهار داشت: برای رسیدن به هدف عمق ساخت خودروهای جدید در سال اول 40 درصد، در سال دوم 50 درصد و در سال سوم 60 درصد توان داخلی کشور، خودروسازان و قطعه سازان کشور باید ضمن استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، به تلاش خود سرعت داده و شرایط سخت موجود را به خوبی سپری کنند.
وی با بیان اینکه در صنعت خودرو و قطعهسازی کشور، تدوین برنامه اجرایی زمانبندی شده مورد نیاز است، افزود: با ایجاد این تحول، صنعت خودرو می تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغال قابل ملاحظهای را برای جوانان کشور به ویژه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به وجود آورد.
نعمت زاده با تأکید بر اینکه باید در تشکیلات صنعت خودرو و قطعه سازی کشور، مدیران صادرات محور تربیت کرده و در صورت نیاز از مشاوران خارجی استفاده کنیم، تصریح کرد: توان کشور در صنعت قطعه سازی نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است، همچنین امروزه توجه به صرفه جویی در مصرف انرژی و تولید فزاینده خودروهای برقی کانون توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است.
وزیر صنعت به قطعه سازان کشور توصیه کرد در فکر تولید مشترک با قطعه سازان به روز دنیا باشند.
وی با اشاره به اینکه اگر مکانیزمهای اقتصادی درست عمل نکنند، به طور قطع زیانهایی را متوجه سازندگان خودرو و قطعات می کند، تصریح کرد: تثبیت نرخ ارز در واقع سوبسیدی است که سازنده خارجی را علیه تولیدکننده داخلی مجهز می کند.
نعمت زاده با اشاره به اینکه تولید فزاینده و ابتکار در عملیات اجرایی تولید نیاز به دستور دولت ندارد، یادآور شد: در صنعت خودروسازی و قطعه سازی باید به سمت خود اتکایی پیش رویم.
وی با اشاره به اینکه نباید هر شهر و استان کشور الزاماً صنعت خودرو و قطعه سازی ایجاد شود، گفت: با زدودن شبهه انحصارگرایی در صنعت خودرو و تجمیع خودروسازان و قطعه سازان پراکنده در کشور، می توان ضمن رسیدن به تولید واقعی، محصولاتی با قیمت مناسب و با کیفیت به مشتریان تحویل داد.